Arla Foods Nederland sluit 2020 af met sterke groei in marketaandeel en omzet

Focus op strategische merken en e-commerce resulteert in 9,8% omzetstijging merken

Nijkerk, 11 februari 2021 –  Arla Foods Nederland sluit een bewogen en uitdagend jaar af met een sterke omzetstijging van haar strategische merken. Ook in 2020 zette de zuivelcoöperatie de groei van de afgelopen jaren voort, ondanks een daling in foodservice vanwege de coronapandemie. In 2020 bereikte het bedrijf een omzetgroei van 9,8%[1] in strategische merken. Onder andere Arla biologisch, Arla Lactofree, Arla skyr, Melkunie Breaker en PROTEIN, Lurpak®, Starbucks™ en Apetina zorgden in 2020 voor een groei in omzet.

Arla Foods Nederland anticipeerde snel op de COVID-19 situatie en paste haar activiteiten in 2020 aan om de piek in thuisconsumptie op te vangen en tegelijkertijd de negatieve effecten in foodservice te compenseren. Het marktaandeel van Arla Foods, marktleider in biologische zuivel, lactosevrije zuivel en ijskoffie, groeide in het Nederlandse supermarktkanaal van 9,5% in 2019, naar 9,9%[2] in 2020. Deze groei wordt ondersteund door een positieve erkenning van klanten. Voor het zesde jaar op rij is Arla Foods door haar retailpartners verkozen tot nummer één leverancier in de zuivel- en geelvettencategorie in het klanttevredenheidsonderzoek van Advantage Group.

Omzetgroei strategische merken zet door in 2020
De omzet van het merk Arla groeide in 2020 met 23,3%[3] ten opzichte van 2019. Arla biologisch kende in 2020 een omzetgroei van 17,8%[4]. De introductie van een duurzamere 1 kg verpakking van Arla skyr droeg onder andere bij aan een omzetgroei van 44,7%[5] van Arla skyr. De Melkunie concepten PROTEIN en Breaker kenden een omzetgroei, waardoor de omzet van het totale merk Melkunie (waaronder ook dagverse melk) met 4%[6] toenam. De grootste procentuele omzetgroei werd behaald op het merk Starbucks™, met 38,4%[7].

Vlucht e-commerce
In 2020 heeft Arla Foods’ e-commerce een grote vlucht genomen. De thuisconsumptie groeide aanzienlijk en veel consumenten gingen over op koken en bakken. Dit stimuleerde de verkoop van zuivelproducten op online kanalen. De omzet van Arla Foods Nederlands’ e-commerce in dagverse zuivel groeide in 2020 met 81%[8]. Bovendien won Arla Foods voor de eerste keer de E-commerce award in de categorie Food & Beverage in het klanttevredenheidsonderzoek van Advantage Group.

Sterke internationale resultaten
De omzetgroei in België zette zich in 2020 voort en bedroeg 30%. Ook in België werd Arla Foods uitgeroepen tot nummer één leverancier in de zuivel- en geelvettencategorie in het klanttevredenheidsonderzoek van Advantage Group. Arla Foods Frankrijk kende in 2020 eveneens een groei. Het bedrijf realiseerde, ondanks de uitdagingen door COVID-19, een groei met Arla Pro®. In 2020 bedroeg de omzet in het marktcluster Nederland, België en Frankrijk 336 miljoen euro. Wereldwijd groeide Arla Foods eveneens in 2020. De groepsomzet steeg naar 10,6 miljard euro (tegenover 10,5 miljard euro in 2019 en 10,4 miljard euro in 2018). Het verkoopvolume van Arla Foods’ merkproducten groeide in 2020 met 7,7% ten opzichte van 5,1% in 2019. Arla Foods’ prestatieprijs, die gebruikt wordt om de waarde te meten die Arla per kilogram melk creëert, bleef relatief stabiel. Aan het eind van het jaar kwam de gemiddelde melkafnameprijs voor 2020 uit op 36,9 eurocent per kilo melk, tegenover 36,6 eurocent per kilo melk in 2019.

Verwachtingen 2021: groei online en focus op duurzaamheid
Ondanks dat ook 2021 een uitdagend jaar wordt, verwacht Arla Foods dat de merkvolumegroei voortzet. Dit jaar zet Arla Foods Nederland extra in op de groei van e-commerce door optimalisatie van online zichtbaarheid en beschikbaarheid. Daarnaast focust het bedrijf op de verdere groei van biologische zuivel en op verduurzaming door de hele keten. De verwachte groepsomzet van Arla Foods ligt tussen de 10,3 en 10,6 miljard euro in 2021. Het verwachtte nettowinstaandeel ligt tussen de 2,8% en 3,2%.

[1] De omzetgroei van de strategische merken (cluster NLBEBFR) is berekend met gelijkblijvende prijzen ten opzichte van het vorige jaar, waardoor dit percentage de daadwerkelijke omzetontwikkeling laat zien gerealiseerd door volume groei.

[2] Nielsen: aandeel Arla Foods in dagverse zuivel, totaal 2020 t/m week 53 t.o.v. 2019, totaal supermarkten incl. Aldi & Lidl & E-commerce (excl. Picnic)

[3] Nielsen: Omzet Arla merk in dagverse zuivel, totaal 2020 t/m week 53 t.o.v. 2019, totaal supermarkten incl. Aldi & Lidl & E-commerce (excl. Picnic)

[4] Nielsen: Arla Biologisch (incl. Arla biologisch skyr), totale verkopen in dagverse zuivel, totaal 2020 t/m week 53 t.o.v. 2019, totaal supermarkten incl. Aldi & Lidl, incl. E-commerce (excl. Picnic)

[5] Nielsen: Skyr (Exl. Arla biologisch skyr), totale verkopen in dagverse zuivel, totaal 2020 t/m week 53 t.o.v. 2019, totaal supermarkten incl. Aldi & Lidl, incl. E-commerce (excl. Picnic)

[6] Nielsen: Omzet Melkunie merk in dagverse zuivel, totaal 2020 t/m week 53 t.o.v. 2019, totaal supermarkten incl. Aldi & Lidl & E-commerce (excl. Picnic)

[7] Nielsen: Omzet Starbucks™ ijskoffie in dagverse zuivel, totaal 2020 t/m week 53 t.o.v. 2019, totaal supermarkten incl. Aldi & Lidl & E-commerce (excl. Picnic)

[8] Nielsen: Arla Foods E-commerce dagverse zuivel, totale verkopen 2020 t/m week 53 t.o.v. 2019, Food E-comm (excl. Picnic)